Med kunden i fokus
Kundservicen har alltid varit drivkraften för Fredrik Kung, ända från början. 1998 startade hans äldre bror Johan ett fastighetsservicebolag, som skötte fastighetsunderhåll i huvudsak åt kommuner och företag, men även åt en del privatpersoner. Några år senare kom Fredrik med i verksamheten som en extra hand – och fastnade genast.
– Jag har alltid gillat kontakten med kunderna, att planera tillsammans och sedan förverkliga deras projekt. En nöjd kund är det bästa som finns, säger Fredrik Kung. De första åren jobbade han deltid åt sin bror, men 2012 tog han steget fullt ut. Han köpte fastighetssevicebolaget och grundade samtidigt det egna aktiebolaget Kungs Service. Redan följande år anställde han sin första fastighetsskötare och sedan dess har företaget vuxit. En av de första trädgårdsmaskinerna han investerade i var en stubbfräs, och den har under åren gett många nya kundkontakter. I dag kallas Fredrik ofta Stubbkungen, en titel som han gärna bär.
– Men vi erbjuder också mycket annat, stubbfräsningen är bara en av våra tjänster. En av våra grundidéer är att du ska få allt från samma ställe – från planering och anläggning till underhåll. Bland våra kunder finns allt från unga familjer som bygger hus och anlägger sin första trädgård, till äldre som tack vare våra tjänster kan bo kvar hemma. Fastighetsservicen finns fortfarande kvar, men verksamheten har utvidgats med det som i dag är Kungs Service specialområden – grönanläggningar och trädgårdsarbete. I maskinparken finns också specialverktyg för att sköta större grönområden, fotbollsplaner och golfbanor. Bland kunderna finns kommuner, företag och fastighetsbolag.
– Vi utvidgar hela tiden verksamheten, och satsar på att ha de bästa verktygen som finns. Miljötänket är också viktigt. Vi återvinner eller komposterar allt avfall och använder skonsamma metoder och produkter. Men kärnan i allt är fortsättningsvis servicen, och kontakten med kunderna – oavsett om det gäller privatpersoner eller stora företag.